7.948 visninger
|
Oprettet:
Hun har knælåsning i bagbenene {{forumTopicSubject}}
Hej alle på hestegalleri...
Jeg håber på at kunne få lidt hjælp fra jer...
Jeg har kigget lidt på en frieser med hun har knælåsning i bagbenene og ved ikke rigtig noget om det...
Så har du noget viden, erfaring med dette høre jeg gerne fra dig.. (hun har arvet det fra hendes mor)
Kan hun rides når hun har det??
Kan det trænes/opereres væk??
Håber på din hjælp eller mening om dette...
På forhånd tak....
mar 2008
Følger: 43 Følgere: 47 Heste: 7 Emner: 563 Svar: 1.588
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 442
Hos nogle kan det trænes væk...
Har selv haft en der gjorde det, dog kun i skridt...
Men forhør dig hos din dyrelæge eller andet fagfolk...
okt 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 67
tak for jeres svar...
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 8 Emner: 51 Svar: 442
okt 2008
okt 2008
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
Heldigvis prøvede de en akupunktør som det sidste. Ganske få behandlinger, og den blev rask!
Men skal slet ikke kunne udtale mig om det vil virke på lige netop den hest, du har kig på, for det er nok meget forskelligt fra hest til hest alt efter hvor slemt det er osv.
okt 2008
okt 2008
okt 2008
Jeg må lige gå i tænke-boks....
okt 2008
jan 2008
Følger: 23 Følgere: 81 Heste: 3 Svar: 612
Skridtede vi varm i 15-20 min var der intet at komme efter(:
feb 2007
Følger: 147 Følgere: 182 Heste: 17 Emner: 42 Svar: 1.690
Du skriver, hun har haft det fra føl, det er ret unormalt, hvor slemt er det?
Arveligt det hænger ikke sammen, hvis hun har arvet noget fra moren, kan det være vinklen på bagbenene, som så kan give det problem, men knæskalfastlåsning er ikke som sådan arveligt.
Normalt opstår det, fordi en sene hopper ud af spor og dermed låser benet fast. Problemet ses ofte i forbindele med vækst, hvor bagparten er højere end forparten, samtidig ses det ofte på heste med for korte baglår.
Hvis det ikke er så slemt som tilfældet beskrevet længere oppe, hvor hesten vælter, så kan det trænes væk.
Den bedste træning er bakket terræn, ridning på blød/dyb bane og højt tempo i trav på lige stræk på hård bund (asfalt)
En hest med den skavank vil trives bedst ved at blive brugt, jo mere jo bedre, da det strammer op og holder på plads.
Dog kan det altid vende retur, hvis man indstiller ridningen..
okt 2008
hun er fra 2003 så 7 år....
efter hvad ejer siger ser hun det kun når hesten skal gå sidelængs, og har fået at vide af ejer at hestens mor også havede det og at det var arveligt..
feb 2007
af dyrlæge Hans Schougaard
Hvad er fastsidden (fastlåst) knæskal?
Navnet på fastlåst knæskal er også habituel knæskalsfasthæftning. Lårbenet har nederst i knæskalleddet en hvileflade, hvorpå knæskallen kan trækkes op og ”låses” fast, hvorved der ikke bruges muskelkræft mere. Det er denne ”fastlåsning” af knæskallen på knæskalsleddets hvileflade, der betinger, at hesten kan stå op og sove, idet bagbenet ved denne låsning ikke kan bøjes og musklerne er afslappet.
Knæskallen har 3 ledbånd, der hæfter på underlåret og her er der ingen bevægelse i disse knæbånd. Foroven på knæskallen er der muskelhæfte og det er sammentrækning af disse muskler, der betinger, at knæskallen ”løftes” op på hvilefladen.
Af og til bliver det indvendig ledbånd så stramt, at hesten ikke kan få knæskallen ned fra hvilefladen igen, hvorved benet er fastlåst i en udstrakt tilstand. Det kan også være knap så alvorligt, sådan at knæskallen kan komme frem og tilbage, men det påvirker bevægelsen af bagbenet.
Hvad er symptomerne på knæskalsfasthæftning?
Begge bagben er oftere mere eller mindre angrebet. Ved total fastlåsning er det låste bagben bagudstrakt uden at kunne bøjes. Det er meget karakteristisk. Ved blot stramme knæbånd vil hesten have besvær med at bevæge knæskallen op og ned på hvilefladen ved bøjning af bagbenet. Det vil sige, at bagbenene ikke bøjes ret meget og føres stift fremad med tåen af og til slæbende hen ad jorden. Fremføring sker ofte i to tempo, hvor bagbenet stopper et kort øjeblik i fremføringen. Ved drejning i lille volte, vil det yderste bagben på grund af lidelsen ofte svinges ud ad i en stor bue under fremføringen. Ligeså har de angrebne bagben tilbøjelighed til at blive ført ind imellem forbenene og lande indvendigt for det samsidede forben.
Hvordan kan din dyrlæge stille symptomerne?
Kun ved symptomerne. Der er meget sjældent røntgenforandringer.
Hvordan behandles stramme knæbånd?
Først skal man forsøge at træne sig ud af tilstanden, idet knæstrækkemusklerne, som trækker knæskallen op på hvilefladen, oftest er dårligt udviklet. Ved at træne disse op til at fungere bedre, kan tilstanden mange gange helbredes. Knæstrækkemusklerne trænes ved at bøje bagbenene, hvorfor man skal gå/ride op og ned ad bakker og skrænter, hvorved benene er tvungen til at blive bøjet. Desuden er galop i løs bund, hvor hesten skal ”tvinges” til at komme ind under sig, også er med til at udvikle knæstrækkemusklerne. Hesten skal have kort tå på bagbenene eventuel med ringsko, hvilket letter bagbenets afvikling over hvilefladen.
Hvis dette ikke hjælper, må man operere hesten ved at overskære det indvendige knæbånd, hvorved det bliver forlænget under den efterfølgende genoptræning.
Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har stramme knæbånd?
Hvis man kan træne sig ud af problemet, er prognosen god. Ved operation er der en risiko for, at der kan komme en stor arvævsknude, hvorved den kan genere bevægelsen, men prognosen er også ved operation oftest god.
Hvorfår får heste stramme knæbånd?
De fleste tilfælde sker indenfor de første 2-3 år, hvor knoglerne vokser stærk og ved manglende bevægelse kan de uelastiske ledbånd ikke følge med væksten og bliver ”for korte”. Derfor skal hesten have bevægelse under opvæksten. Det ses også hos ældre heste og her er ensformet træning hvor hesten ikke bøjer bagbenene med i årsagsforholdet.
Hvad er risikoen for, at din hest får stramme knæbånd?
Der er visse racer, der er mere disponeret end andre og risikoen er størst, hvor heste går på flade marker og kun bevæger sig lidt.
Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får stramme knæbånd?
Sørg for at unghestene går flere sammen, så de kan lege og gerne på bakket terræn. Træningen skal være alsidig og gerne af og til i bakket terræn.
okt 2008
Har du selv haft hest der har haft dette problem... ??
feb 2007
Ja jeg har haft en, som havde det grundet en skade og en der havde det i opvæksten..
Den ene voksede jo så fra det, men den anden blev trænet op og er fuldt ud ridebar..
okt 2008
feb 2007
Men jeg kan ihvertfald fortælle, at de to jeg har oplevet det ved, der har benet sat sig i skridt og kun i skridt. Ikke hver bevægelse, som regel værst lige når man trækker ud efter en nat på stald eller sådan noget. Men i fuld ridning har jeg aldrig set problemer.
Umiddelbart ser jeg ingen problem i det, men det er selvfølgelig en handelsfejl..
okt 2008
feb 2007
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 8 Emner: 304 Svar: 1.450
okt 2008
-en hver afslutning er en ny begyndelse: Nej jeg ved faktisk ikke rigtig hvorfor hun ikke er tilredet i nu...
aug 2004
Følger: 184 Følgere: 196 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 27
Så det kommer nok an på hvor slemt det er
apr 2008
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 26
Hun har knælåsning i bagbenene